Special article
A breath of Twitter
Um sopro de Twitter
E. Torrentea,, , T. Martíb, J. Escarrabilla,c
a Catalan Agency for Health Information, Assessment and Quality, Barcelona, Spain
b Indesinenter, Barcelona, Spain
c Master Plan for Respiratory Diseases (PDMAR), Ministry of Health, Generalitat de Catalunya, Barcelona, Spain
Recebido 04 Novembro 2011, Aceitaram 07 Novembro 2011
Abstract

The use of online social networks among physicians and physicians-in-training is similar to that of the general population. Patients also use online social networks to communicate and exchange information with other patients who have similar conditions and with health professionals, something which is not free from ethical problems. In any case, online social networks have penetrated clinical practice irreversibly.

Twitter is an effective social communication tool used for many different purposes. It has been massively adopted in many sectors including healthcare. The article explores its usefulness for respiratory physicians, focusing in four areas: 1) Access to generic and scientific information, 2) Contact with the professional community, 3) Public health, 4) Relationship with patients.

Resumo

A utilização de redes sociais online pessoais entre os médicos e os médicos estagiários é semelhante à da população em geral. Os pacientes também utilizam as redes sociais online para comunicar e trocar informações com outros pacientes que têm condições semelhantes e com profissionais de saúde, algo que não se encontra livre de problemas éticos. De qualquer forma, as redes sociais online têm-se introduzido na prática clínica de modo incontestável e irreversível.

O Twitter é uma forma de comunicação social eficaz utilizada para muitas finalidades diferentes. Foi maciçamente adotado em muitos setores, incluindo na saúde. O artigo explora a sua utilidade para os médicos pneumologistas, principalmente concentrado em quatro áreas: 1) O acesso à informação genérica e científica, 2) O contacto com a comunidade profissional, 3) Saúde pública, 4) Relacionamento com os pacientes.

Keywords
Twitter, Online social networks, Social communication, Information, Public health, Patients, Social media
Palavras-chave
Twitter, Redes sociais online, Comunicação social, Informação, Saúde pública, Pacientes, Meios de comunicação social

Métricas

  • Impact Factor: 1.731(2017)
  • 5-years Impact Factor: 1,334
  • SCImago Journal Rank (SJR):0,342
  • Source Normalized Impact per Paper (SNIP):549

Open Access

Licença Creative Commons
Pulmonology está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.

+ info